Selasa, 26 Julai 2011

Saya bergelar graduan

Syukur pada Ilahi. Segala perolehan ilmu dan pengalaman dalam pertarungan akal, emosi dan rohani di gedung ilmu universiti selama 4 tahun telah mendapat tuaiannya dengan segulung ijazah. Ijazah pendidikan yang berjaya di gapai mungkin sarat dengan ilmu dan pengalaman. Mungkin juga hanya sekeping kertas kosong tanpa kesedaran.

Saya menyambut hari konvokesyen dengan nada kesyukuran kepada Tuhan dan terima kasih buat ayah,ibu, keluarga, guru-guru dan teman-teman seperjuangan. Kejayaan bukan milik seorang tanpa ada guru dan teman yang menunjukkan jalan, tanpa ada ibu dan ayah yang menyerikan.
.

Segulung ijazah pendidikan bukan milikmu seorang
Melainkan sebuah kejayaan bersama guru dan teman seperjuangan

Segulung ijazah pendidikan bukan milikmu seorang
Melainkan ada amanah yang perlu ditunaikan

Segulung ijazah pendidikan bukan milikmu seorang
Melainkan sebuah amanah keilmuan untuk disampaikan

Perjalanmu tentu keseorang
Melainkan dengan ilmu yang mencerahkan

Perjalananmu masih panjang
Maka dekatkanlah dirimu dengan Tuhan
.


Pesan Murabbi ummah, Dr Siddiq Fadhil kepada graduan, katanya "hari pengijazahan adalah hari bersejarah dalam hayat seorang pemburu ilmu.Ia harus dimaknai secara yang benar sesuai dengan tingginya nilai ilmu dan beratnya amanah keilmuan."

Kini, persoalan selepas yang perlu difikirkan, agar terus istiqamah dijalan kebenaran. Moga menjadi pendidik yang melunas amanah keilmuan. Melunas tugas pendidik khaira ummah.

Tiada ulasan: