Isnin, 5 Oktober 2009

Budaya Pop Jepun , Pendidikan dan Great Teacher Onizuka (GTO)

Jepun sebuah Negara yang dikagumi dunia dengan kehebatannya dalam bidang sains dan teknologi, automobile dan sebagainya yang mempunyai ‘kegilaan’ yang cukup ‘menggila’ dalam perlumbaan dunia pasca kapitalis yang berasaskan pengetahuan aqal semata-mata di zaman ‘the battle of idea’ kini .

Sebuah Negara yang dikatakan mempunyai disiplin kehidupan yang cukup tinggi serta mempunyai prinsip pendidikan yang tidak menekankan ‘exam oriented’ dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Tidak lupa disamping perkara tersebut Jepun mempunyai satu budaya yang juga amat unik dan artistik iaitu dunia lukisan kartun, manga, komik dan seumpamanya. Sebut saja Doraemon, Ultraman, Naruto, Mask Rider, Avira dan bermacam-macam jenis kartun telah berjaya mereka eksport ke seluruh dunia termasuk Malaysia dan sudah menjadi sebati dalam kerangka pemikiran kita.



Ya! Sebut saja Doraemon tentu saja kita mengenalinya dan ingat lagunya, tidak terkecuali dari bapa hinggalah ke anak. Inilah kuasa pendidikan Jepun yang tidak dipunyai oleh dunia lain sehinggakan pendidikan bahasa mereka dapat dikembangkan keseluruh dunia.

Dalam satu tulisan yang ditulis dalam Utusan, Doraemon dapat mendekatkat masyarakat dunia dengan budaya, gaya hidup dan cara berfikir rakyat negara matahari terbit itu.Watak ciptaan kartunis Fujiko F. Fujio ini adalah ikon budaya dan dilantik Duta Anime Jepun pada Mac tahun lalu.

Saya bukanlah penggemar komik atau kartun, namun mengenang zaman keanak-anakan dahulu, saya cukup obsesi dengan kartun Jepun baik Ultraman, Mask Rider (Satria Baja Hitam dalam versi Malaysia suatu ketika dahulu) dan termasuk sebuah drama bersiri Jepun Great Techer Onizuka. Ditonton ketika berada pada zaman awal sekolah menengah (in form 1 if not mistake)


Kenapa GTO ?

Dalam banyak-banyak kartun, saya teringat satu kartun dan komik yang famous yang seterusnya dijadikan Japanese drama iaitu GTO, Great Teacher Onizuka. Nampaknya drama ini memberi gambaran kepada saya bagaimana seorang guru menggunakan the power of lessons and consciousness to educate rather than only do the schoolwork (give lectures and let the student to become what, without looking for the student attitude to enlight them).




Walaupun dalam drama ini banyak sekali kandungan yang tidak baik yang juga bertentangan dengan adab Islam seperti unsur lucah yang turut terselit namun itu merupakan faktor negatif yang perlu ditolak dan dilakukan proses preliminary (saringan) untuk hanya mengambil moral lessons daripada drama ini. Drama yang menggambarkan kepada saya bahawa pendidikan Jepun tidak hanya mengejar akademik semata-mata dan juga tidak cenderung secara menggila kepada ‘exam oriented education'.

Eikichi Onizuka, seorang bekas ahli bōsōzoku (geng motosikal) berusia 22 tahun yang berazam menjadi guru sekolah yang terhandal di Jepun (wikipedia). Wataknya yang nampak ganas dan kalau boleh diistilahkan dalam perkataan Malaysia pada masa kini ialah ‘mat motor atau mat rempit yang menjadi guru’ .

Bayangkan seorang mat rempit yang ‘gila-gila’ pemikirannya menjadi guru dan semestinya akan dibenci oleh semua orang disekolah. Tetapi hakikat kehebatan Onizuka ialah kuasa nilai atau adab yang masih lagi wujud dalam dirinya iaitu nilai membantu dan merungkaikan permasalahan sosial murid (consciousness to engliht the student). Akhirnya, semua mengetahui bahawa Onizuka adalah berjiwa bersih dan berjaya mengatasi setiap permasalahan yang dialami murid serta rekan sejawatnya.


1) Great Teacher Who Has a Great Interest to Become a Teacher

Seorang watak guru yang begitu ‘obsess’ dan amat minat untuk menjadi seorang guru. Hal inilah yang disentuh oleh Gilbert Highet dalam bukunya The Art of Teaching dimana pra syarat awal untuk menjadi guru ialah minat yang mendalam dalam jiwa. Tanpa minat kuasa mendidik untuk merubah tidak wujud sebaliknya hanya ada kuasa mengajar sahaja dan kesannya murid hanya diberi ilmu dan tidak diberikan pendidikan adab dan kesedaran.

Paradigma pemikiran Onizuka yang begitu mempunyai cita-cita menjadi seorang guru dari awal lagi menyebabkannya mempunyai consciousness yang tinggi untuk merubah pelajar. Ditanya apa kerja yang kau nak cari ? Aku nak jadi seorang cikgu!


2) An Inclusive Teacher Who Has a ‘Mad’ Personality and Close to Student

Onizuka watak guru yang ‘gila-gila’ dan inklusif sifatnya mendapat tarikan dan penghormatan dari pelajar jika dibandingkan dengan watak guru skema yang tidak memahami realiti pelajar. Memahami tendencies (kecenderungan) pelajar masa kini untuk memberi first impression kepada mereka bahawa guru ini tak skema.

Saya selalu terfikir bagaimana seorang guru yang skema akan berhadapan dengan watak pelajar yang ‘gila-gila’ pada masa kini. Bagaimana keadaanya ? Mau tidak menangis guru dibuatnya jika juga tidak bersedia menjadi ‘gila’ untuk mengajar budak yang ‘gila’ menjadi pandai.

"Menjadi ‘gila’ untuk mengajar budak yang ‘gila’ menjadi pandai"

Perkara ini yang ada pada Onizuka, ke’gilaan’nya menyebabkan dia mampu berhadapan dengan problematic student dan merubah mereka kepada baik. Pendekatannya yang sesuai untuk mendekati pelajar yang ‘gila-gila’ dimana dia menyediakan hidden agenda disebalik watak gilanya untuk merubah pelajar.

Apakah Formula Menghadapi Pelajar Abad Ke-21?

Tatkala melihatkan paradigma dan pemikiran pelajar kini yang cukup berbeza dengan dahulunya sewaktu zaman persekolahan saya, saya memikirkan adakah sama pendekatan guru masa kini dengan apa yang saya peroleh semasa pesekolahan dahulu?

Saya membuat andaian bahawa pelajar kini lebih kompleks untuk dididik dek kerana mereka cukup didedahkan dengan sumber maklumat yang banyak. Baik dari penggunaan telefon, komputer, internet dan sebagainya. Facebook, Friendster dan banyak lagi mainan baru pelajar kini menjadikan mereka lebih bercelaru.

Kebimbangan saya bila mana kuasa pendidikan media lebih dipercayai pelajar berbanding kuasa pendidikan oleh guru disebabkan cara penyampaian guru yang statik dan tidak memahami realiti pelajar kini.

Konsekeunsinya pelajar hanyut dengan kegilaan pemikiran hasil doktrin media. Lalu saya membuat satu andaian bahawa memahami realiti pelajara amat penting untuk mendidik dan merubah pemikiran dan watak pelajar. Namun realitinya agak sukar.

1 ulasan:

insyirah sensei berkata...

salam
hmm..satu ulasan yang baik saya kira.semoga anda menjadi seorang guru yang 'tak skema' dan dapat memahami para pelajar abad ke-21yang 'gila'.All the best.
semoga kita sama-sama dapat mentarbiah dan mendidik anak bangsa dalam dunia pendidikan yang mencabar ini.